PhilDAS learns to glue metal (AKA Sausage Kitchen Fabworks)

Posted on
Page
of 17
First Prev
/ 17
Next
  • I couldn't stomach the look of the short taper.

    Are short taper considered uggers? I'm using them on my frame :S

  • It's a matter of taste, non?

  • Indeed.
    I quite like them. They're chunky and will balance the frame with the oversize headtube. The top tube and seatstays are quite narrow so it should look all in proportion.
    They were not the first choice mind, I originally went for dropouts with the brake mount integrated in but they were out of stock with a month lead time so this was next best.

  • I think those small dropouts are way more elegant, think you've made the right choice there...

  • Cool.

    I had just thought I'd use long taper but then Peter at Ceeway offered me the short taper so I googled a few images and thought the chunkier look was quite nice. Also wondered if they might be a bit stiffer.

    @PhilDAS did you see Antii Konga was selling some yokes and stuff via IG? I've bought a twin plate fork crown, a cast crown and a gravel version of the chainstay yoke.

  • Also wondered if they might be a bit stiffer.

    Apparently in the wrong plane since oval stays are stiffer vertically and compliant laterally which is kinda the opposite of what you want but hey ho.

    Yeah I saw all that on IG but wasn't keen on any of it. I still think I'll only use half of the mtb yoke as it weighs a tonne and didn't see any use for the other stuff. Most of my builds will be for carbon forks also and I'm not at the fork building stage yet.

  • Fair enough.

    I really want to get into forks but it’s going to be a leap of faith. Figured, buy a couple crowns while they’re cheap and they’ll encourage me to get on with it.

    Was really tempted by the big triplane crown but it was 1 ½” which I’ve not yet dabbled in.

  • ...I still think I'll only use half of the mtb yoke as it weighs a tonne...

    Interested to see how you do use it. I’m thinking of chopping the driveside out of that frame and rebuilding it with an elevated chainstay like the fatbike that got posted in the ratbike thread a couple weeks ago.

  • Youll need something, either a bought or made fixture, flat mount is really easy to be totally on the piss, especially with the heat needed for brazing. We got some of these stays and mounts to play with, but I'm not a masive fan tbh. It's a standard that was designed without thought for builders still using metal imo, but we are where we are. Integrated into the drop out is happiest for me at least, but obvs then causes issues for crank/heel/chainring clearance.

  • I see. Do you have something similar as an idea?

    I need a load more tooling I do realise

  • My anvil adaptor turned up, so am selling my incepi one if you want it?

  • Anvil Post Punk with FM adaptor? That's what I've got. It's jolly good.


    1 Attachment

    • DSC_1618.JPG
  • Yes please. Do I need a dummy axle for it?

  • Yeah, much better access for welding than the incepi, plus less shit to lose. Incepi one however can deal with indexed bolt thru drop outs, which the anvil one fails to do, but swings and roundabouts...

  • Yeah, generic anvil type.

  • Do I have to order that from the US?

    Got anything else to sell me? :)

  • Incepi one however can deal with indexed bolt thru drop outs, which the anvil one fails to do

    Yep, I ended up having to get two dummy axles, one indexed for building the rear triangle and one non-indexed for use with the Post Punk.

  • Do I have to order that from the US?

    The Anvil fixture, yes.

  • Yeah, I'd ordered a load of stuff before I realised, so just made a plate to go I between the post punk and the flat mount adaptor. Works nicely.

  • Although the fb group always has this sort of crap for sale.

  • Aye, every bike we used to unbox that was flat mount needed facing and many more than a little clean up..!

  • Rekon you gotta go white bar tape on bullhorns. Presume you're using the magic gear ratio to run this sweet thang fixehd.

  • Of course. Sweet baby blue fixie

  • NGL, rekon the biggest issue here is whether to go light brown tape or white.

  • It shall sadly be neither. Definitely black. However I do have some NOS flouro pink Silva tape kicking about...
    Build will be unremarkable while I test the frame and ride.
    It was definitely an excercise in building experience. I’m not too excited for a skinny tyre, rim brake road frame tbh.
    I was planning on building myself my “ideal” road bike based around the Genesis I’m currently riding. Just with a longer headtube, neater cabling and thru axle/flat mount rear but I may yet just modify the Genesis instead.

  • Post a reply
    • Bold
    • Italics
    • Link
    • Image
    • List
    • Quote
    • code
    • Preview
About

PhilDAS learns to glue metal (AKA Sausage Kitchen Fabworks)

Posted by Avatar for PhilDAS @PhilDAS

Actions